Blir klimaflyktning en betegnelse på vi som flykter fra en kommende Mini-Istid til varmere strøk?

Det er flere som lurer på hvorfor jeg flyttet til Spania. Bildet her er svaret. Etter to dager med snømåking i 2018 og så våkne den tredje dagen med med mer snø og gårsdagens nymåkte gangvei var borte vekk, begynte spiren å gro. Når så skrapa kom og fylte over en halvmeter med is og snø bak bilen begynte spiren å gro fortere for jeg visste en Mini-Istid var på gang med et kaldere klima. Og med en hjertestans på 20 min for en del år siden er ikke snømåking det smarteste å drive med. og når fruen var plaget med sterke smerter i kulden pga Artrose bestemte vi oss. Og vi anbefaler det til dere som er pensjonister eller uføretrygdet og har mulighet til gjøre det samme. Vi lever ca 50% billigere totalt enn det vi gjorde i Norge. Men det som overrasket meg mest var utvalget og kvaliteten på matvarene. Offentlige kontorer helsevesen og div fungerer faktisk bedre enn i Norge etter min erfaring. Og er du lei av bompenger og parkeringsavgifter er det et eldorado. Og vi har opparbeidet oss kontakter som tar seg av alt papirarbeid til en rimelig pris og leie eller kjøp av leilighet. 

 

Maunder Minimum var den siste store Mini-Istid. Nå har Eddy Minimum startet og vil vare i minst femti år.

 

 

0 kommentarer

Siste innlegg